• Draaischijf-1920
  • Oude Remise Stoomloc
  • Locomotievenloods 1930
  • GADO Tim Boric

Geschiedenis van de locomotievenloods

De bouw van de locomotievenloods in Oudezijl Nieuweschans begon in 1876 en werd in 1877 afgerond. Hier op dit meest noordoostelijke puntje van Nederland werden zowel de Nederlandse als Duitse locomotieven gedraaid en reden zij weer terug. Via een draaischijf konden de stoomlocs in de loods worden binnengereden voor stalling en onderhoud. Begin 20e eeuw werd de draaischijf vervangen voor een groter exemplaar om de grotere locs aan te kunnen.
In 1935 werd de loods buiten gebruik gesteld. Van 1948 tot 1980 diende het pand als busgarage van het streekvervoerbedrijf GADO. Van 1984 tot 1998 werd het grootste deel van de loods gebruikt als graanopslagplaats door de Noordelijke Graanhandel. In 1996 werd het gebouw opgenomen in een reeks van industrieel erfgoed in de provincie Groningen. Begin 21e eeuw was het op zichzelf erg stevige gebouw inmiddels behoorlijk vervallen en werd het gerestaureerd en begon een lange zoektocht naar een goede (her)bestemming.

Hieronder de beschrijving van de locomotievenloods door de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed:
De één verdieping hoge LOCOMOTIEVENLOODS (Ambachtelijk-traditionele stijl, 1877) op halfronde plattegrond bestaat uit twaalf segmenten opgetrokken in bruine baksteen op een hardstenen trasraam. Elk segment wordt gedekt door een zadeldak waarop donkere en niet-originele oranje pannen; houten gootlijst; strakke houten windveren; twee gemetselde schoorstenen. De gevels worden geleed door getoogde staande vensters met ijzeren roedenverdeling onder segmentboog met hardstenen onderdorpel; gemetselde hoekpilasters. Aan de voorzijde (zuidgevel) twaalf topgevels, in elk een uitgespaard gevelveld onder keperboog afgezet met een rollaag. In tien topgevels verhoogde opgeklampte dubbele houten deuren waarachter de oorspronkelijke segmentbogen met sluitsteen. In de uitgespaarde gevelvelden van de meest linker en rechter topgevel nieuw metselwerk. In de westgevel vier rechthoekige uitgespaarde gevelvelden. In de twee centrale gevelvelden een staand getoogd venster. In het linker gevelveld een dichtgemetseld getoogd venster en een niet-originele deur. In het rechter gevelveld een niet-origineel venster. Aan de achterzijde (noordgevel) twaalf topgevels, in elk een uitgespaard gevelveld onder keperboog afgezet met een rollaag. In elk gevelveld twee staande getoogde vensters, waarvan enkele zijn dichtgemetseld. In de oostgevel vier rechthoekige uitgespaarde gevelvelden. In drie gevelvelden een staand getoogd venster waarvoor niet-origineel beschot. In het rechter gevelveld een dichtgemetselde deur (oorspronkelijk opgeklampte houten deur met getoogd tienruits bovenlicht). In het INTERIEUR zijn ondermeer van belang: de houten kapspanten, gedragen door zeshoekige gietijzeren kolommen. Waardering Locomotievenloods van algemeen belang vanwege architectuur- en cultuurhistorische waarde: - als voorbeeld van een locomotievenloods uit 1877 in de provincie Groningen - vanwege de opvallende vormgeving - vanwege de redelijk hoge mate van gaafheid van zowel exterieur als delen van het interieur - vanwege de opvallende ligging in een industrieel gebied ten noorden van de oude vesting - vanwege de uniciteitswaarde en typologische zeldzaamheidswaarde van dit type gebouw in de provincie Groningen - als herinnering aan de ontwikkeling van de spoorwegen en het industriële verleden van dit gebied - vanwege de ruimtelijk-visuele relatie met het bedieningsgebouwtje
(bron: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed)

Meer informatie vind u hier:

Website Schansker historie


graanrepubliek black